* המסלול באדיבות דב פוניו. לקריאה מורחבת ותיאור המסלול המלא, מומלץ לרכוש את הספר "מדריך למטייל בדרום מדבר יהודה" מאת דב פוניו.

לפני שיוצאים חשוב לדעת

אורך המסלול: 8 ק"מ
דרגת קושי: בינוני-קשה
מי שתייה: אין
סוג הטיול: מטיבי לכת
עונה מומלצת: אוקטובר-אפריל
צבע סימון: הנתיב מורכב מ-7 קטעים. להתמצאות רצוי לעיין במפת סימון שבילים.
שמורת טבע: שמורת טבע מדבר יהודה
תחילת המסלול: אתר מצדה מערב
סיום המסלול: כביש 90, חניון נחל רחף
סכנות מיוחדות: שטפונות
בטחון, חילוץ: יש לחייג 100.
מגיל 8 ומעלה
אפשרויות נוספות: התחלת המסלול באתר מצדה מזרח. עלייה במעלה אלעזר. מהר אלעזר כנ"ל וירידה במעלה רחף. מסלול זה הרבה יותר קשה. פירוט בספר.
הערות: כדאי להגיע עד מצדה מערב בהסעה, כנ"ל בסיום. לאגד אין תחנת איסוף מול חניון רחף.

תמצית המסלול

בכניסה לאתר מצדה מערב, לפני שביל הסוללה, מסתעף ימינה שביל מסומן אדום. השביל מוביל דרומה על הגדה המערבית של נחל מצדה ועולה במורד הר אלעזר. בתום העלייה מצטרף שביל שחור ממזרח. ממשיכים על האדום עוד 1 ק"מ ויוצאים שמאלה על שביל שחור. הולכים דרומה – אחרי 2 ק"מ עולים על דרך רכב מסומנת ירוק. הדרך פונה אחרי 1 ק"מ – שוב יוצאים שמאלה לשביל שחור, חוצים את נחל רחף מעל ראש הקניון ועולים דרום-מזרחה. שביל כחול קצר מקשר עם שביל ירוק שמגיע מהדרום, הוא המכונה "מעלה רחף". יורדים במעלה ומסיימים בחניון רחף בכביש 90.

פרטי הסביבה והמסלול הרגלי

המסלול המתואר להלן מציע למטייל שלושה מוקדים חוויתיים במיוחד: מבצר מצדה שעל ראש ההר, תצפיות על סביבת מצדה מראש הר אלעזר הגבוה מהר מצדה עצמו, וקניונו המרשים וייחודי של נחל רחף. כל אחד ממוקדים אלה ראוי לביקור בפני עצמו. מסלול זה כולל את שלושתם במסגרת טיול קצר יחסית, במרחק הליכה של 8 ק"מ ובתוואי לא קשה במיוחד, ומאפשר למטייל לבחור על איזה משלושת המוקדים הוא בוחר לשים את הדגש.
אפשר להתחיל השכם בבוקר עם עלייה לתצפית זריחה בהר או של שביל הסוללה עם שביל מסומן אדום על הגדה הימנית של נחל מצדה. הנחל הולך ומתחתר ופונה למזרח. השביל ממשיך דרומה ומטפס בערוץ תלול למדי אל עבר המורדות המערביים של הר אלעזר. עם סיום העלייה אנו פוגשים שביל מסומן שחור שמגיע מראש הר אלעזר. אמנם הנתיב שלנו ממשיך דרומה על השביל האדום, אבל כדאי לסטות מהנתיב הראשי ולעלות בשביל השחור עד לשרידי קירותיו של מחנה ח' שהקימו הרומאים, לראות את מבצר מצדה וגם להביט מטה מהמצוק הזקוף שגובהו 200 מטר כלפי מטה עד לערוצו של נחל מצדה.
חוזרים לנתיב המקורי וממשיכים דרומה. שביל מסומן שחור מסתעף בנ.צ. 579211/233477 שמאלה ויורד לעמק הרדוד של נחל קנאים, חוצה אותו ואחרי 1 ק"מ מתחבר אל דרך רכב מסומנת ירוק. אחרי שדרך זו מתחילה לסטות מערבה, אנו שוב נצא שמאלה בשביל מסומן שחור. שביל זה חוצה את ערוצו של נחל רחף בנ.צ. 576894/233815. מכאן מזרחה ראש קניונו האדיר של נחל רחף.
נמשיך עם השביל השחור, נחצה את נחל רחף לפני תחילת התחתרותו. השביל השחור עולה אל במת הסלעים מדרום לנחל רחף ונפגש עם שביל מסומן ירוק שמגיע מדרום. זהו מעלה רחף העתיק, דרכו נגיע לכביש 90 בסיום הטיול.
לתשומת לב ההרפתקנים שביניכם: אין שום אפשרות לעבור את קניון נחל רחף עם זנב של חבל. יש צורך בהכרה מדויקת של גובה המפלים ושל נקודות העגינה. רק בעלי הסמכה לטיולי גלישה, אלה שמכירים את הפרטים המעודכנים של הקניון הזה, רשאים להוביל לכאן טיולים