* המסלול באדיבות דב פוניו. לקריאה מורחבת ותיאור המסלול המלא, מומלץ לרכוש את הספר "מדריך למטייל בדרום מדבר יהודה" מאת דב פוניו.

לפני שיוצאים חשוב לדעת

אורך המסלול: 14+14 ק"מ
דרגת קושי: קל-בינוני
מי שתייה: במפעל הסיד בקרבת אמצע המסלול
סוג הטיול: בעיקר אופניים ורכבי שטח
עונה מומלצת: ספטמבר-מאי
צבע סימון: ירוק-כחול-אדום (ראה מפת סימון שבילים מס' 11)
לא שמורת טבע
תחילת המסלול: מנחת ערד
סיום המסלול: כביש 31 אחרי צוק תמרור
סכנות מיוחדות: שיטפונות תדירים בחורף באפיק נחל חימר (אותו חייבים לחצות).
בטחון, חילוץ: יש לחייג 100.
מגיל 12 ומעלה באופניים
אפשרויות נוספות: להולכי רגל – בימי הקיץ טוב לטייל במדבר לאור ירח מלא, ובלבד שבוחרים מסלולי הליכה מאד ברורים. המסלול המתואר בעצם מחולק לשני חלקים שווים. ניתן לבחור אחד משניהם כמסלול טיול לילה, אבל מותנה במדריך שמכיר היטב את המסלול ומתמצא בו גם בחושך.
הערות: המסלול מחולק לשני חלקים, זה מאפשר גמישות בתכנון.

תמצית המסלול

המסלול מאפשר במסגרת טיול של יום אחד לעבור דרך תצפיות נוף רבות במורד קמר זוהר ומבט אל תוך קניונו הנפלא של נחל חימר. המסלול ממחיש את מיוחדות נוף מדבר בראשית – תוך כדי הבלטת השוני בין המראה של קמר זוהר, המכוסה באבני הצור השחורות, לבין הקווים העדינים של המישור הבהיר. התנועה על דרכים ברורות ומסומנות, אך בלי כפיפות לחוקי השמורה (תיתכן גם תנועה בחשכה). אין במסלול עליות משמעותיות.

פרטי הסביבה והמסלול הרגלי

מגיעים אל מנחת ערד, אחרי פניה ימינה מכביש 31 ליד תחנת דלק אלון בכניסה לעיר. עד המנחת כביש באורך 2 ק"מ. מהקצה המזרחי של המנחת יוצאת דרך רכב מסומנת ירוק. סימון זה אחרי 2 ק"מ מפנה אותנו דרומה, בצמוד לצינור שמספק גז טבעי לערד. הדרך מובילה על גבי שלוחה ארוכה יורדת.
עוברים ליד הר יהל (614 מ') והר כיפון (441 מ') בדרך רכב באורך 11 ק"מ אל אפיקו של נחל חימר. הדרך בינונית עד גרועה – בכמה מקומות עדיף להוביל את האופניים ביד. כדאי לסטות קצת מהדרך ולעלות ברגל להר יהל – תצפית נרחבת אל אזור החתרורים, בקעת חימר, הרי דימונה, אפעה, מישור רותם ועד הר חצרה מעל המכתש הקטן.
בנחל חימר עולים על הדרך הרחבה היוצאת ממפעל הסיד ועוד 1 ק"מ מגיעים אל כביש 258 שחוצה מצפון לדרום את נחל חימר על גשר צינורות.
כאן יכול להסתיים הטיול. מי שרוצה להמשיך לחלקו השני, יעלה בכביש צפונה 1 ק"מ ויפנה שם ימינה אל דרך רכב רחבה (סימון כחול). על דרך זו אנו מתקדמים 2 ק"מ עד המפגש עם נחל גורר. הדרך ה"משובחת" פונה שם צפונה אל עבר מחצבה ואילו דרך נוספת מסומנת באדום חוצה את נחל גורר (נ.צ. 562505/223695) וממשיכה דרום-מזרחה מעל הגדה הצפונית של קניון נחל. יש צורך לגלות את תוואי הדרך מעבר לערוץ נחל גורר. תמשיכו להתקדם רק אחרי שווידאתם שאתם על המסלול.
הדרך מעל נחל חימר מלהיבה. מתבקש לעצור מספר פעמים לשם תצפיות אל עומק הקניון.
5 ק"מ מחציית נחל גורר, הדרך חוצה במעבר קשה את נחל חתר. עקבות הדרך נראים על מדרון קצר ובו הרבה בורות שיצרו כלי הרכב. קיימת אפשרות גם לעקוף בזהירות את המדרון ימינה בערוצון זרוע אבנים גדולות. אחרי המעבר, הדרך עולה במדרון ומתקרבת אל שפת הקניון.
משמאל לדרך מזדקרת גבעה בולטת (נ.ג .202). מולה, דרומית לדרך, יש לשון בולטת מעל הקניון. אפשר להגיע עד קצה הלשון גם על גלגלים ולצפות למטה אל מעוק עין אשד. מימין ללשון ערוצון, בו יורד שביל רגלי תלול אך במצב טוב אל הפתח של עין אשד.
לאחר עוד 2 ק"מ הדרך פונה צפונה ויורדת כדי לחצות את ערוץ נחל חלמיש. מעבר בעייתי לפעמים – תלוי בעוצמת השיטפונות בחורף הקודם. משם היא עולה עלייה מתונה, עוברת ליד הקצה התחתון של גבעת זרון ומתחברת אל כביש 31.
.