* המסלול באדיבות דב פוניו. לקריאה מורחבת ותיאור המסלול המלא, מומלץ לרכוש את הספר "מדריך למטייל בדרום מדבר יהודה" מאת דב פוניו.

לפני שיוצאים חשוב לדעת

אורך המסלול: 14 ק"מ
דרגת קושי: בינוני-קשה
מי שתייה: אין
סוג הטיול: מטיבי לכת
עונה מומלצת: אוקטובר-אפריל
צבע סימון: אדום
לא שמורת טבע
תחילת המסלול: כביש 80, מצומת תל ערד 9.2 ק"מ דרומה.
סיום המסלול: גשר נחל חימר כביש 258
סכנות מיוחדות: במזג אויר גשום סכנת שיטפונות בערוצי נחל חימר ודימונה.
בטחון, חילוץ: יש לחייג 100.
מגיל 8 ומעלה
אפשרויות נוספות: לרדת בערוץ מקטר שגיב (מהמעין צפונה יורד שביל לערוץ אתו מגיעים אחרי 500 מטר לנחל חימר) משם עם הנחל עד המפגש עם נחל קינה. אמנם זה מאריך קצת את המסלול, אך לא עוברים בכלל בשטח צבאי, פירוט בספר.
הערות: מומלץ להגיע בהסעה עד תחילת המסלול ומסופו.

תמצית המסלול

תמצית המסלול: מסלול לא מוכר ובלתי שיגרתי. 3 ק"מ ראשונים מסומנים "בערבון מוגבל" (ראה תדריך לקטע ההתחלתי בפירוט המסלול). המשך בכניסה לאחד היובלים של נחל חימר, ממנו עולים לפסגת הר כמריר (תצפית נוף מיוחדת), עוברים רכס מעל קטר שגיב (מעיין מזרזף עונתי) ויורדים בדרך תלולה אל נחל דימונה וממנו לנחל חימר עד הגשר. נוף מדבר פראי, דרך לא קשה במיוחד. הקטע מקטר שגיב עד נחל דימונה שטח אימונים צבאי – מותר לכניסה בסופי שבוע בלבד.

פרטי הסביבה והמסלול הרגלי

השביל להר כמריר סומן בשנת 2005, תוך כדי מבצע סימון שבילים סביב ערד. התוצאה בהחלט ראויה, אבל לא נעשה מאמץ לחבר את האוכלוסיה ותושבי הסביבה עם סימון השביל. הסימונים בקרבת ערד נשמרים הודות לקשר עם התושבים הבדואים בסביבה. מנהלי בית הספר הבדואי גם הם שותפים בשמירת נקיון בערוצי הנחלים. כל האמור לא התרחש בסביבת המסלול הנדון. אפשר שזו הסיבה: בהתחלת הנתיב, מהכניסה ועד תחילת הירידה לנחל חימר הסימון האדום אינו מורגש.
ראשית השביל: 9.2 ק"מ מכביש צומת תל ערד – ערוער. מנקודה זו, מייד אחרי חורש עצי זית משמאל לכביש, פונה דרך מזרחה. הדרך נמשכת בכיוון מזרח עם כמה פיתולים. בהמשך יש שלוש חורשות עצי זית משמאל לדרך אחרי 0.4 ק"מ ,1 ק"מ ו-1.5 ק"מ.
2 ק"מ מראשית הדרך מגיעים לגדה הימנית של נחל מסך (הנחל שם פונה פניה חדה צפונה). הדרך צמודה לגדה הימנית. היא חוצה את הנחל בנ.צ. 564950/210917. הדרך ממשיכה בעלייה מתונה מזרחה ואחרי כ-200 מטר מגיעה לפרשת המים בין הים התיכון לבין שטח הניקוז של נחל חימר. יש שם גם פיצול דרך ימינה, אבל אנו ממשיכים ישר. הדרך יורדת אל ערוץ משנה של נחל חימר (נ.צ. 564697/211764). משם הסימון תקין. נלך בערוץ מזרחה ואחרי 2.5 ק"מ נגיע אל יובלו הראשי של נחל חימר, משם מתחילה העלייה המסומנת להר כמריר. הר כמריר הוא משטח סלע צור המתנשא לגובה 530 מטר. נדרשת עלייה של 100 מטר, רובה בשביל גמלים מסודר. מפסגת ההר תצפית יפה מסביב: הר קדים, ערד, הר קינה, הר יהל, פסגות הר אפעה וכמובן מישור רותם.
בכך בעצם סיימנו את העליות המשמעותיות.
מהר כמריר מתחילה ירידה שמתיישרת מעל גדת ערוץ היורד לנחל חימר. משם שביל מעבר אל אוכף, ממנו דרך רכב תלולה יורדת לנחל דימונה.
קטר שגיב הוא מעין עונתי שנמצא בנ.צ. 564386/214362 מתחת לתקרת סלע גדולה. הגישה אליו לא מסומנת וכדי להגיע, צריך לרדת מהשביל המסומן במדרון, מקום שם המדרון נהיה מתון, אל שביל עיזים שמוביל בחזרה בחצי גובה המדרון עד מרכזו של המצוק (מעליו עובר השביל המסומן). מקום קסום. החיפוש שווה את המאמץ.
נחזור לאוכף (שהוזכר קודם), ממנו יורדים אל נחל דימונה. השביל המסומן אדום חוצה את האוכף, משם הירידה היא בדרך רכב בעלת שיפוע ניכר. אחרי קצת יותר מ-1 ק"מ דרך הרכב פונה ימינה, אך השביל ממשיך ישר. שימו לב! יש נטיה טבעית להמשיך עם הדרך, למרות שהסימון אינו ממשיך עליה. עוד קילומטר והשביל מגיע אל נחל דימונה, בו אנו פונים מזרחה. בנחל דרך רכב (הסימון עדיין אדום). אנו מתקדמים בנחל רחב ומתפתל, בו זרמי השיטפונות יצרו תבנית שחיקה מיוחדת במינה. עוד 2.5 ק"מ מגיעים למפגש עם נחל חימר. בנקודת המפגש עץ שיטה ענק שמזמין לשבת בצילו. מעץ השיטה עד כביש 258 (סמוך לגשר נחל חימר) עוד 3 ק"מ הליכה, רובה על דרך. נסיעה מנקודה זו עד ערד: כמחצית השעה.