* המסלול באדיבות דב פוניו. לקריאה מורחבת ותיאור המסלול המלא, מומלץ לרכוש את הספר "מדריך למטייל בדרום מדבר יהודה" מאת דב פוניו.

לפני שיוצאים חשוב לדעת

אורך המסלול: 6.5 ק"מ
דרגת קושי: קל
מי שתייה: אין
סוג הטיול: משפחות
עונה מומלצת: אוקטובר-מאי, בשעות הבוקר או הערב.
צבע סימון: אדום
שמורת טבע: בנחל בוקק, מצד זוהר. המעלה עצמו לא שמורה.
תחילת המסלול: כביש 31
סיום המסלול: כביש 90 מול נוה זוהר. אפשר לסיים סמוך למצד זוהר.
סכנות מיוחדות: שיטפון פתע בנחלים זוהר/חלמיש. מומלץ לבדוק מצב ענני גשם מעל ערד. בשום אופן אין לעבור בנחל זורם.
בטחון, חילוץ: יש לחייג 100.
מגיל 6 ומעלה
אפשרויות נוספות: השביל יכול לשמש כחלק מטיול המשך לנחל יזרח/רום או לנחל זוהר תחתון, פירוט בספר.

תמצית המסלול

שביל שיירות עתיק. הנתיב עובר ליד קידוח נפט צוק תמרור 3 (במרחק 2 ק"מ מהסתעפות דרך הג'יפים כביש 31 – מצדה). זהו המקום היחידי בדרום מדבר יהודה בו מצוק ההעתק מתחלף בשלוחה מתונה בת %10 שיפוע. בקצה התחתון הוקם מצד זוהר. לדעת חוקרים שימש תחנת משמר ומכס בתקופות קדומות. אין לערבב את מסלול מעלה זרון ההיסטורי עליו מדובר כאן, עם דרך רכב 4X4 שנפרצה בתקופתנו מכביש 31 עד מצד זוהר. הנוף הנשקף מהמעלה הוא מן היפים במדבר יהודה.

פרטי הסביבה והמסלול הרגלי

את הטיול הרגלי אפשר להתחיל מכביש 31. אחרי צוק תמרור מסתעפת דרך, שם מוצב שלט: "מצדה". במרחק חצי ק"מ מההסתעפות פונה דרך נוספת לקידוח הנפט "צוק תמרור 3" (גם שם מוצב שלט). דרך זו מסומנת סימון שבילים כחול. אחרי 2 ק"מ, קצת לפני הקידוח, חוצה שביל מסומן אדום, בו פונים ימינה/דרומה. השביל הוא חלק מנתיב "מעלה זרון".
עד כאן השביל קל מאד למעבר. בהמשך יש קצת יותר אבנים והשיפוע לעתים חריף יותר, אבל עדיין נוח למעבר. אגב, נתיב זה התחבב גם על רוכבי אופני שטח – עקבות גלגליהם ניכרים בשביל. שביל הירידה ברור מאד. מרחק קטן אחרי התחלת הירידה, השביל עובר מעל לגדה הצפונית של נחל זוהר.
אחרי 3 ק"מ מקידוח הנפט, בקצה התחתון של המעלה, השביל חוצה את נחל זוהר בסמוך לסכר. כאשר המאגר יבש, אפשר לא להבחין בו. מצד זוהר מזדקר למטה במהלך כל הירידה. מסביבו עצי שיטה שמזמינים לשבת בצילם. אל המצד מגיעה דרך באורך 1.5 ק"מ, עבירה לכל רכב, מכביש 90.
אחרי המפגש עם נחל יזרח, הדרך חוצה את נחל זוהר, עולה שמאלה ואחרי 600 מטר מגיעה לכביש 90.