* המסלול באדיבות דב פוניו. לקריאה מורחבת ותיאור המסלול המלא, מומלץ לרכוש את הספר "מדריך למטייל בדרום מדבר יהודה" מאת דב פוניו.

לפני שיוצאים חשוב לדעת

אורך המסלול: 9 ק"מ
דרגת קושי: בינוני
מי שתייה: אין
סוג הטיול: משפחות למטיבי לכת
עונה מומלצת: אוקטובר-אפריל
צבע סימון: ראו מפת סימון שבילים
שמורת טבע: בנחל יזרח ורום
תחילת המסלול: קידוח נפט צוק תמרור 3
סיום המסלול: הכביש המקשר בין בתי המלון נוה זוהר ועין בוקק
סכנות מיוחדות: שיטפונות פתע בנחל זוהר, יזרח וחלמיש.
בטחון, חילוץ: יש לחייג 100.
מגיל 7 ומעלה
אפשרויות נוספות: ניתן לוותר על מעלה זרון ולהגיע עד תחילת השביל השחור בנחל יזרח מכביש 90, בכניסה למצד זוהר בדרך רכב טובה (800 מטרים). לחלופות נוספות פירוט בספר.
הערות: מומלץ להגיע בהסעה אל קידוח צוק תמרור 3 או במכוניות פרטיות ליד כביש 31.

תמצית המסלול

אחרי הירידה במעלה זרון חולפים ליד מצד זוהר. 300 מטר בהמשך, שביל מסומן שחור מוביל אל ערוץ נחל יזרח צפונה. אחרי עלייה מתונה של 2.5 ק"מ בין צוקי חוואר הלשון מגיעים לאוכף, ממנו ממשיך השביל צפונה עד כניסתו לערוץ נחל רום. נחל קניוני קצר וחוויתי שמתחתר בקו שבר בכיוון צפון, פונה מזרחה ובמדרגות מפל קטנות יורד אל הכביש המקשר בין בתי המלון נוה זוהר ועין בוקק.

פרטי הסביבה והמסלול הרגלי

הר יזרח הינו גוש סלע ענק שנפרד ממצוק ההעתקים ושקע מטה. הבקעה בה עובר ערוצו של נחל יזרח-ובהמשך גם ערוץ נחל רום- היא תוצר של שקיעה זו. העמק שנוצר הוצף על ידי "ימת הלשון" – ימה גדולה שהתקיימה מ-70 אלף עד 14 אלף שנים לפנינו ובשיאה השתרעה מהכנרת עד חצבה. מפלס מימיה היה אז גבוה ממפלס ים המלח של ימינו ב-270 מטרים!
ימה זו חדרה אל הקניונים והרבידה בקרקעיתם חוואר (הנקרא" חוואר הלשון", על שם הלשון המפרידה בין שני חלקי ים המלח). אותם חווארים יוצרים את תפאורת הארמונות במפגש נחל זוהר-יזרח. החווארים מילאו את כל העמק, אבל רובם נשטפו על ידי השיטפונות לאחר ירידת מפלס הימה.
השביל השחור עולה במתינות עם ערוצו של נחל יזרח. ערוץ הנחל מגיע מהמדרון המערבי בקניון עמוק. אנחנו לא פונים אל הקניון אלא ממשיכים לעלות ישר צפונה אל עבר האוכף – הוא שארית חיבור של הר יזרח עם מצוק ההעתקים. מהאוכף אפשר להבחין בשביל מתפתל עולה במדרון שמאלה (צפון מערבה). זהו שביל עתיק שחיבר בין מצד חתרורים לבין המעבר היבשתי לאורך צדו המזרחי של הר סדום. שביל זה לא מסומן וכנראה זמן רב לא בשימוש אבל קטעים ממנו ברורים עד ימינו.
חלק מהשביל עובר בשמורת טבע – בהיותו לא מסומן אינו מותר לתנועה.
השביל המסומן שחור, שעליו באנו, ממשיך מהאוכף צפונה וכעבור חצי קילומטר יורד אל ערוצו של נחל רום. הערוץ מתחתר והופך לקניון צר שכוונו צפון, אך אחרי מאתיים מטר "שובר" בפנייה חדה ימינה ויורד במדרון. קניון חוויתי קצר ויפה, רצוף מדרגות מפל בהן צריך לרדת בזהירות. אין צורך בחבל עזר, אבל בכמה מדרגות מפל כדאי לסייע ליורדים אחרינו.
אורך המסלול של השביל השחור (ממצד זוהר עד מלונות נווה זוהר) 6 ק"מ. במזג אויר נוח זה טיול מצויין למשפחות עם ילדים שאוהבים ורגילים ללכת. נוף יפה, מעברים אתגריים אך לא מסוכנים, עקבות של היסטוריה קדומה.