* המסלול באדיבות דב פוניו. לקריאה מורחבת ותיאור המסלול המלא, מומלץ לרכוש את הספר "מדריך למטייל בדרום מדבר יהודה" מאת דב פוניו.

לפני שיוצאים חשוב לדעת

אורך המסלול: 3.5 ק"מ
דרגת קושי: בינוני
מי שתייה: אין
סוג הטיול: מעגלי, למטיבי לכת
עונה מומלצת: כל השנה. בחודשי הקיץ בשעות הקרירות.
צבע סימון: אדום-שחור
לא משורת טבע
תחילת המסלול: מול בית מלון "מרגוע"
סיום המסלול: מעגלי
סכנות מיוחדות: סכנת שיטפון בימי גשם. אין לטייל בחשכה ללא מדריך שמכיר את המסלול.
בטחון, חילוץ: יש לחייג 100.
מגיל 8 ומעלה
אפשרויות נוספות: המקום הוא צומת שבילים ולכן קיימות חלופות למסלול, פירוט בספר.

תמצית המסלול

מחנים את הרכב ליד בתי המלון. יורדים בטיילת מזרחה ופונים ימינה בכביש הראשון לאורך הגדר של מלון נטוש. אחרי 200 מ' פונים שמאלה אל מדרגות עם סימון אדום, חוצים דרך ויורדים עם סימון אדום עד ערוץ נחל פראים. בערוץ פונים ימינה ועולים לפי סימון שחור בנחל. עולים בכמה מפלונים. האחרון נעקף מימין. מנגד, בצד הדרומי יש מערה. מולה יוצאים ימינה מהערוץ אל בתי המלון.

פרטי הסביבה והמסלול הרגלי

ערוצו של נחל פראים מתחיל דרומה ממתחם בתי המלון בערד. המסלול הנוח והיפה לרדת אליו הוא בשביל "עוקף פראים מזרח" המסומן באדום. יורדים בטיילת מואב. עוברים בין שני בתי המלון ופונים ימינה בכביש קצר לאורך גדר של קבוצת מבנים נטושים. הסימון האדום מתחיל אחרי הגדר על מדרגות היורדות מזרחה. בתום המדרגות פונים ימינה על דרך. מהדרך במרחק קצר מסתעף שמאלה שביל עם סימון אדום, עוקף את גבעה נ.ג. 549 מימין ויורד בכיוון כללי לדרום-מזרח אל אפיקו של נחל פראים.
באפיק עצמו יש סימון שחור. נפנה בשביל השחור ימינה ונתחיל לעלות בו. האפיק תחילה מישורי עם נטייה קלה לעלייה. השביל עובר מצד לצד של הערוץ ואחרי 1 ק"מ הוא עולה על מדרגות מפל קטנות ואחריהן עוקף מימין מפל. מעל המפל בקיר הדרומי יש מערה ולפניה משטח סלע דמוי מרפסת. השביל יוצא כאן ימינה על כמה מדרגות סלע, עולה במדרון ימינה, חוצה דרך רכב וממשיך לעלות עד שמסתיים בטיילת מואב בסמוך לגדר המלון.