* המסלול באדיבות דב פוניו. לקריאה מורחבת ותיאור המסלול המלא, מומלץ לרכוש את הספר "מדריך למטייל בדרום מדבר יהודה" מאת דב פוניו.

לפני שיוצאים חשוב לדעת

אורך המסלול: 6 ק"מ. אפשר לסיים גם אחרי 4 ק"מ.
דרגת קושי: קל
מי שתייה: אין
סוג הטיול:  מעגלי, מסלול קל לאוהבי לכת
עונה מומלצת: כל השנה. בימי קיץ בשעות הקרירות. לא בחשיכה
צבע סימון: שחור
לא שמורת טבע
תחילת המסלול: רמזור הכניסה לערד – חורשת דקלים
סיום המסלול: מעגלי
סכנות מיוחדות: על אף הקרבה לעיר – לא רצוי ללכת בחושך. לא רואים סימונים, וגם לא רואים אורות.
זהירות! המשך הליכה בנחל צאלים צפונה מובילה לשטח צבאי סגור!
בטחון, חילוץ: יש לחייג 100.
מגיל 6 ומעלה

תמצית המסלול

 השביל עובר על קטע התחלתי של נחל צאלים, בסמוך לערד. אחרי 2 ק"מ עוזב את הערוץ ופונה לימין (שם מצטרף גם סימון שביל ישראל). עוד 2 ק"מ הסימון השחור מפנה שוב ימינה וכך חוזרים להתחלה. שביל ישראל ממשיך לשכונה הצפון-מערבית של ערד.

פרטי הסביבה והמסלול הרגלי

מסלול הליכה מתחיל ליד הרמזורים בכניסה לערד. קצת לפני הצומת צפון- מערבה יש חורשת דקלים, דרכה עובר שביל מסומן שחור. זו תחילתו הצנועה של נחל צאלים הידוע. באזור הסמוך לנחל, 1 ק"מ מחורשת הדקלים, משמאל לנתיב, יש עקבות להתישבות בני אדם (לפי תסקיר ארכיאולוגי יתכן שאלו חוות רומיות). כמה מאות מטר בהמשך מימין לערוץ עקבות ברורים של סכר וטרסה מיושרת.
מתחילת המסלול 2 ק"מ מתחבר ממזרח ערוץ נוסף. השביל המסומן פונה אליו. בנקודה זו מצטרף ממערב גם שביל ישראל שמגיע מחורשת ערד ומתלווה אל הסימון השחור לאורך 2 ק"מ – שם נפרד מהשביל השחור ונכנס לתוך ערד.
אפשר להמשיך עם שביל ישראל, ולסיים בצפון ערד.
השביל השחור פונה דרומה, עולה בערוץ שמגיע מהדרום ובסמוך לערוץ חוזר על דרך אל נקודת המוצא.
כאמור, מרחב הטיול עובר בין מתחמי עתיקות רבים (במפת רשות העתיקות מסומנות עשר "משבצות עתיקה"). בנ"צ 574544/218250 ממש בתוך הערוץ בור מים חצוב בדופן הקירטוני. הבור סתום עם אבנים אבל הפתח החצוב בולט לעין, וגם תעלות להובלת מי הנגר שיורדות אל הבור מהגדה הצפונית של הערוץ. בורות במיקום דומה קיימים בעוד כמה מקומות בנחלי ערד. כולם נסתמו מסחף בגלל תכנון לקוי.