* המסלול באדיבות דב פוניו. לקריאה מורחבת ותיאור המסלול המלא, מומלץ לרכוש את הספר "מדריך למטייל בדרום מדבר יהודה" מאת דב פוניו.

לפני שיוצאים חשוב לדעת

אורך המסלול: 12 ק"מ. אפשר לקצר דרך דריג'את ל- 7 ק"מ.
דרגת קושי: קל-בינוני
מי שתייה: בעמשא, דריג'את ותל ערד
סוג הטיול: מעגלי, משפחות
עונה מומלצת: אפשר כל ימות השנה, פרט לימים חמים במיוחד. רצוי לא בצהריים.
צבע סימון: שביל ישראל. עד דריג'את שחור
שמורת טבע בדרך הרומית
תחילת המסלול: שער היישוב עמשא
סיום המסלול: כביש 80 ליד תל ערד
אפשרויות נוספות: ניתן לקצר את הטיול באמצעות ירידה במדרון אל הכביש אחרי שעוברים את המחצבה.
בטחון, חילוץ: יש לחייג 100.
מגיל 6 ומעלה
הערות: המסלול עובר קרוב למחצבת דריג'את. אין לעזוב את השביל המסומן ולהתקרב יתר על המידה אל המחצבה. יתכנו פיצוצים מהמחצבה. הזהרו מתהומות.

תמצית המסלול

בשולי יער יתיר (היער הגדול בארץ) על גבי רכס חברון נמצא היישוב "הר עמשא". בסמוך לו עוברת דרך רומית עתיקה ששרידיה ברורים בשטח (פרטים על הדרך בהמשך). שביל ישראל חופף לנתיב. אחרי ירידה מתונה של 250 מטר עוברים ליד מחצבת דריג'את, היישוב דריג'את והכביש שמוביל אל שניהם. ממשיכים שמאלה, עוברים בשטח המישורי של בקעת ערד, עוקפים יישוב בדואי, חוצים את ערוצו העליון של נחל באר שבע ומסיימים בסמוך לתל ערד בכביש 80.

פרטי הסביבה והמסלול הרגלי

טיולנו מתחיל משער הכניסה ליישוב "הר עמשא" אליו הגענו בנסיעה מבקעת ערד דרך כביש 80. מצומת תל ערד 13 ק"מ פונה כביש שמאלה (2 ק"מ) אל היישוב הקהילתי (לשעבר קיבוץ) "הר עמשא". אנו נמצאים על גבי רכס הרים מתמשך מדרום לצפון. שמו בפי הגיאולוגים: "הקשת הסורית". רכס הרים שתחילתו במרכז הנגב, חלקים ממנו: הרי ירוחם ודימונה. המדרון כלפי בקעת ערד מתון ועליו יורדים כמה נתיבים עתיקים, אחד מהם הוא נתיב הטיול. הנתיב מאופיין על ידי דרך שנבנתה לאורכו על ידי שלטון רומי העתיקה וחלקים ממנה השתמרו במצב מצויין עד ימינו. הדרך יורדת מהר עמשא על גבי שלוחה מתונה עד שהיא נעלמת בקרבת מחצבת דריג'את. עוד נחזור אליה בהמשך.
שביל ישראל מגיע מיער יתיר, עוקף מדרום את ישוב הר עמשא, עולה במדרון בסמוך לשער הכניסה ליישוב ונצמד אל הדרך הרומית 1.5 ק"מ מתחילת השביל הוא עובר על נ.ג.841, פסגה קטנה, שגם היא מכונה "הר עמשא". משם השביל יורד בהדרגה בצמוד לערוץ מתון (אחד מהיובלים של נחל באר שבע).
תוך כדי כך חולפים מזרחית למחצבת אבן ומיד אחרי כן ליד הישוב דריג'את. שם השביל פונה חדות מזרחה, נצמד לדרך רכב, שעליה מגיעים אחרי 5.5 ק"מ לכביש 80 מדרום לתל ערד. קטע זה אינו מעניין במיוחד, למי שיש אפשרות לסדר הסעה מהישוב דריג'את, יכול לוותר עליו. פשוט יורדים אחרי המחצבה ימינה במדרון מתון אל הכביש בסמוך לדריג'את.
כל המסלול המתואר כאן בעצם מהווה קטע משביל ישראל. יש אפשרות הצטיידות במים גם ביישוב הר עמשא, בדריג'את וגם בגן הלאומי תל ערד, שבו יש אפילו אפשרויות לינה (ראה פרטים באתר האינטרנט של שביל ישראל).
ראוי להקדיש תשומת לב מיוחדת לדרך הרומית עליה עובר השביל מתחילתו ועד סיום הירידה אל דריג'את. מסלול דרכים ירד מירושלים דרך חברון. אחרי חברון הדרך התפצלה לשלושה יעדים: אל באר שבע, אל סדום והאמצעית אל דרום הארץ דרך המעלה הרומי (שמכונה היום בטעות "מעלה העקרבים" הרומי). אלה הם המדרגות הרומיות שכונו בעבר "מעלה הרוחות" – נקב א צפארה. מסלול הדרך לא השתנה במהלך אלפי שנים.