* המסלול באדיבות דב פוניו. לקריאה מורחבת ותיאור המסלול המלא, מומלץ לרכוש את הספר "מדריך למטייל בדרום מדבר יהודה" מאת דב פוניו.

לפני שיוצאים חשוב לדעת

  • אורך המסלול השלם: 5.5 ק"מ.
  • סוג הטיול: משפחות אוהבי לכת.
  • אפשר כל השנה (מוקדם בבוקר או אחה"צ).
  • דרגת קושי: בינוני.
  • מי שתיה אין בדרך.
  • מגיל 7 (מותנה בניסיון הליכה).
  • צבע סימון: ירוק.
  • לא שמורת טבע.
  • סכנות מיוחדות: יש תהומות לאורך המסלול. אל תתקרבו אל תהום יתר על המידה.
  • בטחון, חילוץ: משטרת ערד: 08-9951222.

תמצית המסלול

מסלול זה מכניס את המטייל אל תוך מדבר פראי "קרוב אל הבית". כמו כן יש בו אפשרויות קיצור עבור מי שמתקשה או אין לו הזמן הדרוש להשלמת המסלול כולו.
במסלול תצפיות נוף, מאגורות, מערות. אפשרות קיצור על "השביל הרגוע"
תחילת המסלול הרגלי: החניה נמצאת בקצה המזרחי של רחוב מואב בערד.
סיום המסלול הרגלי: כביש מצדה מערב, סמוך לקצה התחתון של שכונת רותם.

 

פרטי הסביבה והמסלולים האפשריים לבחירה

ערד של ימינו הוקמה על קצהו של קמר גיאולוגי. מראש הקמר מערבה אל בקעת ערד השיפוע מתון, מזרחה מראש הקמר השיפוע חריף יותר. הפרש גבוה מ-630 עד 350 מטר. מבנה זה מכתיב את כיוון הנחלים (מזרחה) ואת אופיים הקניוני. זה הנוף בו עובר מסלול הטיול המתואר בהמשך.
השביל המסומן ירוק מתחיל במגרש החניה של מצפה מואב. הליכה בשביל מאפשרת כמה חלופות.
האפשרות הקצרה: ראשית השביל עובר מזרחה לעומק המדבר חצי קילומטר על גבי שלוחה מפולסת. עד קצה השלוחה שביל בנוי ונוח. די בכך למי שרוצה להתבסם מנוף בראשית. בקצה הקטע הזה שולחן עגול ומקומות ישיבה בנויים אבן.
המעגל השלם: מקצה השלוחה מתחיל מדרון תלול, אבל השביל יורד בעקלתונים. זהו שביל שקיים כאן זמן רב ונראה שנוצר ע"י הובלת שיירת גמלים. לאחר סיום המדרון הגדול עוד 400 מטר מגיעים לצומת שבילים.
השביל הירוק פונה חדות שמאלה ויורד במתינות אל ערוץ נחל כידוד. בצומת פוגשים גם שביל מסומן שחור שמגיע מצפון ומהצומת פונה מזרחה, זהו קטע מ"שביל סובב ערד מזרח"- נתייחס אליו בהמשך.
כאמור, השביל הירוק מוביל לערוץ. קרקעית הערוץ זרועה אבנים. מדי פעם נעבור על משטחי גיר מלוטשים ומדרגות מפל קטנות אך עבירות.
אחרי 1.5 ק"מ בערוץ הסימון מכוון לעלות ימינה, על מנת לעקוף מפל בהמשך. הסיום העלייה השביל מתיישר ונצמד אל תעלת מי נגר עתיקה המובילה למאגורה, אשר לאחר גשם משמעותי מתמלאת מים (ראה מטה).

המאגורה מרמזת על קיום יישוב קדום בקרבת מקום. ממשיכים עד מפגש של שני ערוצים. במצוקים מסביב עשר מערות שקרוב לודאי שימשו בעבר למגורים. כל המתחם הוא אתר עתיקות מוכרז, אבל טרם בוצעו בו חפירות כדי לתארך אותו. בסמוך נמצאת מאגורה שהתמוטטה, אבל עדיין ניכר לידה סכר שבנוי מגושי סלע מסודרים בשורה. יש גם בור מים חצוב בקרבת המערות ותעלה שהיתה מטה את זרמי המים מהערוץ אל הבור.
מאתר המערות השביל המסומן פונה שמאלה, יוצא מבין המצוקים ואחרי הליכה קצרה מסתיים בכביש מצדה מערב, בסמוך לרחוב התחתון של שכונת רותם בערד.
מי שהגיע לטיול עם שני כלי רכב או יותר ובטרם התחלת הטיול הקפיץ רכב אחד לכאן, יכול כעת לעלות עם הנהגים לנקודת ההתחלה בחניון מואב.
קיימת אפשרות שלישית: להשתמש בשביל משופר (לא מסומן אבל במצב מעולה) כדי לרדת אל אתר המערות. 300 מטר לפני (מערבית) מלון מרגוע, בסמוך לגדר מתחם המלון מסתעף שביל צפונה מהכביש. הוא מתוחם בין שורות אבנים. אתו אפשר לרדת בנוחות רבה יחסית אל אתר המערות. מי שמסתפק במועט, יכול לצאת משם עם השביל הירוק אל שכונת רותם. אפשר גם לפנות עם הסימון הירוק ימינה במורד הנחל ובסיום לעלות אל מצפור מואב ולחזור אל המכונית שחונה ליד מלון מרגוע.
נחל כידוד (בערבית וואדי כדאדה – ערוץ זרוע האבנים) יורד ממש במרכז קמר כידוד. לכן המסלול הירוק מאפשר התחברות אל השביל המסומן שחור המכונה "מקיף ערד מזרח".

* המסלול באדיבות דב פוניו. לקריאה מורחבת ותיאור המסלול המלא, מומלץ לרכוש את הספר "מדריך למטייל בדרום מדבר יהודה" מאת דב פוניו.