* המסלול באדיבות דב פוניו. לקריאה מורחבת ותיאור המסלול המלא, מומלץ לרכוש את הספר "מדריך למטייל בדרום מדבר יהודה" מאת דב פוניו.

לפני שיוצאים חשוב לדעת

– מגיל 6 ומעלה
– מסלול ההליכה 5.5 ק״מ
– שביל לא מסומן. לא שמורת טבע
– מסלול בירידה. חשובה התמצאות בשטח.
– עונה מועדפת אוקטובר-מאי
– מי שתיה בכפר הנוקדים
– תחילת המסלול: מצפור עומר כביש מצדה מערב, 4 ק״מ מערד
– בטחון, חילוץ – משטרת ערד 08-9951222. בחורף סכנת שיטפון.

תמצית המסלול

ממצפור עומר תצפית מרהיבה על מדבר יהודה. יורדים מהתצפית צפונה אל עיקול הכביש מתחת לגבעה. מהעיקול יורד מזרחה שביל אל ערוץ. לא ממשיכים בערוץ – עוברים על אוכף אל ערוץ דרומי יותר, ממנו יש ירידה נוחה לנחל רחף. הנחל מתחתר בין מצוקים – יש בו כמה מעברים קצת קשים אבל בהחלט עבירים. אחרי 3 ק"מ מהכביש הערוץ פונה מזרחה
ומתמתן. מגיעים לדרך רכב, פונים בה שמאלה ואחרי 1 ק"מ מגיעים לחניון של כפר הנוקדים.

map

פרטי המסלול, וגם על המצפור שבתחילתו

מהמצפור יורד שביל צפונה (קצת שמאלה) לכביש. המדרון תלול, זהירות, לא להחליק. חוצים את הכביש בתוך העיקול החריף. יורדים במדרון מזרחה. מרחק קטן לאחר הירידה התלולה במקצת מבחינים בשביל שעובר בחצי גובה מעל אפיק הערוץ. השביל מתיישר לפי קו גובה ומוביל אל אוכף, ממנו יורדים אל ערוץ דרומי יותר. עם הערוץ הזה אנו יורדים אל אפיקו של נחל רחף, במקום שם טרם התחתר לעומק והירידה היא קלה. כיוונו של ערוץ נחל רחף ממקום הכניסה הוא צפון. לאחר הכניסה הערוץ הופך לקניון מתפתל, בו יש כמה מדרגות מפל. הן כולן עבירות למטייל המנוסה אך דורשות זהירות במעבר. כמה מאות מטרים מההתחלה, בדופן השמאלי שורת מערות מרשימות שגם בימינו משמשות מחסה לרועים. יעידו על כך עקבות פיח המדורות שמבעירים שם.

אורכו של הקטע הקניוני 1.5 ק״מ. אחרי כן האפיק נפתח, פונה בהדרגה מזרחה ונהיה מתון יותר. אחרי 2 ק״מ דרך רכב מסומנת כחול חוצה את הערוץ. בדרך זו פונים שמאלה (צפונה). הדרך עוברת ליד מתחם מגורי בדואים. ראוי לנהוג בנימוס, לא להתקרב מדי. זה לא אתר תיירות אלא מקום יישוב. בהמשך הדרך מגיעים במרחק 1 ק״מ אל מגרש החניה של כפר הנוקדים.

נחל רחף עילי מנקז את חלקו של קמר כידוד – מדרגת כפיפה שמתמשכת מדרום לצפון וגם העיר ערד נבנתה עליה. נחל רחף יורד מרום 600 מטר אל בקעת קנאים לרום 300 מטר. הוא מתחתר בקמר בכיוון צפון-מזרח, פונה פניית פרסה ויוצא מבקעת קנאים דרום מזרחה תוך כדי פריצת פתח בקמר הבא: הוא קמר קנאים.

אנו מכנים את ערוצו של נחל רחף באותו שם מתחילתו ליד ערד וסיומו ליד ים המלח. לא כן השמות הקדומים שבשימוש הבדואים. חלקו התחתון נקרא ואדי חפחפ (משק כנפי הציפורים) ואילו חלקו העליון, עליו מדובר בפרק זה, נקרא אצל הבדואים “ואדי נאסורי”. אפשר שזה מרמז על נשרים שקיננו בצוקי הנחל.