* המסלול באדיבות דב פוניו. לקריאה מורחבת ותיאור המסלול המלא, מומלץ לרכוש את הספר "מדריך למטייל בדרום מדבר יהודה" מאת דב פוניו.

לפני שיוצאים חשוב לדעת

אורך המסלול: 16 ק"מ
דרגת קושי: בינוני-קשה
מי שתייה: אין
סוג הטיול: מטיבי לכת
עונה מומלצת: אוקטובר-מאי
צבע סימון: שחור-אדום
שמורת טבע: החל מהתפצלות הדרך מערוץ נחל מורג
תחילת המסלול: ערד, טיילת מאב
סיום המסלול: כביש 90 בסמוך לעין בוקק
סכנות מיוחדות: ייתכנו שיטפונות במעבר בנחלים (יש להתעדכן בתחזית).
בטחון, חילוץ: יש לחייג 100.
מגיל 10 ומעלה
אפשרויות נוספות: להתחיל את הטיול מחניון הלילה בסמוך לנחל מורג, 1.5 ק"מ מכביש 31. המקום נגיש לרכב פרטי. אפשר להגיע לשם לקראת ערב, ללון בשטח ולהתחיל את הטיול השכם בבוקר.
הערות: לערד ניתן להגיע בכל תחבורה. בעין בוקק אפשר להעזר בתחבורה ציבורית (בימי חול), הסעה או השארת רכב מראש ליד בתי המלון.

תמצית המסלול

מוקד המסלול עובר בצמוד לנחל מורג, אליו אפשר להגיע מערד במספר שבילים מסומנים. האפשרות הנוחה ביותר היא להתחיל על יד בתי המלון בשבילים לערוץ נחל פראים או עוקף פראים. מאפיק נחל פראים מסתעף שביל גמלים ברור (לא מסומן) כדי לדלג אל נחל יעלים וממנו אל הדרך לנחל מורג. הדרך בהמשך יוצאת מהאפיק עוברת מעל נחל מורג. אחרי מצד חתרורים שבה וחוצה את הנחל. הנתיב ממשיך מזרחה בצמוד לנחל פרסה, מגיע אל ראש מעלה בוקק לתצפית נוף נהדרת ומשם, בשביל קדום ותלול למדי, יורד אל עין בוקק – מקום סיום הטיול.

פרטי הסביבה והמסלול הרגלי

הליכה ברגל מערד לים המלח נחשבת לכאורה כמבצע יוצא דופן. אבל עבור מי שמכיר את שבילי המדבר ואת דרכי ההתנהגות בו, הליכה מערד לים המלח היא מעשה פשוט למדי. כמובן, יש להיות מוכנים כראוי.
צריך להצטייד במפת סימון שבילים טופוגרפית מעודכנת. לדעת מה צופה חזאי מזג האויר. להצטייד בכמות מספיקה של מי שתיה בהתאם לתחזית. להשאיר ביד איש קשר פרטים על תוואי הטיול – לכל מקרה.
המסלול יורד תחילה בקמר כידוד (המדרון מערד מזרחה), אחר כך בשטח החתרורים (אזור שעבר התמרה – "אפיה בתנור" – לפני מיליוני שנים) ובו השיפוע מתון למדי, ולבסוף ירידה תלולה דרך מצוק ההעתקים אל תוך ערוצו.
הטיול מתחיל מבתי המלון במזרח ערד. אפשר לרדת לנחל פראים בכמה שבילים. הנוח ביניהם על עוקף פראים המזרחי 11250. משם ממשיכים במורד נחל פראים מזרחה עם שביל מסומן שחור. אחרי 1 ק"מ בערוץ, בנ.צ. 573343/224372 שביל גמלים ברור עולה במדרון מתון ימינה. בהגיע למעלה, נפנה מהשביל שמאלה (אזימוט 130) על גבי השלוחה המפרידה בין נחל פראים ונחל יעלים, נרד איתה עד לנחל יעלים. נפנה ימינה 150 מטר ונעלה מערוץ הנחל דרומה תוך עקיפת מתחם מגורי בדואים, 150 מטר בתוך ערוצון עד נחל מורג, אל דרך הרכב המסומנת כחול שעוברת ממערב למזרח באפיקו הרחב של הנחל. הדרך, שנועדה לרכב שטח וצמודה לנחל, נפרדת מערוץ הנחל בנ.צ. 571514/225811 וחוצה אותו שוב כעבור 6 ק"מ.
הנחל בעצם עביר להליכה (זרמי המים חתכו את מסלע החתרורים וכך מתגלות תופעות טבע מדהימות). זו שמורת טבע ובהעדר שביל מסומן בתוואי הנחל, ההליכה בה אינה מותרת ללא קבלת אישור מיוחד של רשות הטבע.
לפני שהדרך יורדת כדי לחצות את הנחל, ניתן לראות מימין לדרך את שרידיו של מצד חתרורים מהתקופה הרומית. קיימת סברה שהוא שימש תחנת איתות ביניים בין מצפה זוהר (נ.ג 626) לבין נקודת תצפית בסמוך לראש מעלה בוקק (נ.ג .28). יש קשר עין בין שלוש נקודות אלה.
אחרי מצד חתרורים הדרך יורדת וחוצה את נחל מורג. עוד כמה מאות מטרים, בנ.צ. 569880/229924 פונים ימינה ומתחברים אל דרך מסומנת שחור, ואחרי קצת הליכה, שוב פונים שמאלה אל דרך מסומנת אדום (נ.צ. 569724/230158). דרך זו מובילה דרום-מזרחה בעמק נחל פרסה ומסתיימת בקרבת מצוק ההעתקים, בראש מעלה בוקק. חיוני ללכת באזור זה עם מפת סימון שבילים. טעות בניווט עלולה לגרום לאיבוד שביל הירידה במצוק ההעתקים ולשבש את כל הטיול.
הירידה במעלה בוקק הינה חוויה נופית מיוחדת במינה. הרי מואב ממול, בריכות האידוי של מפעלי ים המלח באמצע, 400 מטרים מתחתינו נמצאים בתי המלון. השביל הראשי (סימון אדום) מגיע לכביש 90 מצדו הצפוני של נחל בוקק. מעט לפני סוף הירידה מסתעף מהשביל האדום שביל שחור היורד בערוץ תלול אל המעיין. בדרך יש מעבר על דרגש סלע בולט בו מותקנות ידיות ברזל להגברת הבטחון.
עין בוקק הוא עדיין מקום קסום, למרות המבקרים הרבים המגיעים לנחל ולא תמיד מקפידים לשמור על הניקיון, ולמרות שמי המעיין הולכים ומאבדים את זכותם בגלל זיהום המים על ידי שפכים תעשייתיים.
.