* המסלול באדיבות דב פוניו. לקריאה מורחבת ותיאור המסלול המלא, מומלץ לרכוש את הספר "מדריך למטייל בדרום מדבר יהודה" מאת דב פוניו.

לפני שיוצאים חשוב לדעת

אורך המסלול: 17 ק"מ
דרגת קושי: בינוני-קשה
מי שתייה: אולי בעין אשד אחרי חורף גשום
סוג הטיול: מטיבי לכת
עונה מומלצת: כל השנה
צבע סימון: כחול
שמורת טבע
תחילת המסלול: מצומת חתרורים 8.1 ק"מ שמאלה בכביש 258 דרך מסומנת כחול (נ.צ. 562243/221938).
סיום המסלול: כביש 90 – בסמוך לתחנת דלק נוה זוהר
סכנות מיוחדות: התייבשות בקיץ, שיטפונות פתע בחורף.
בטחון, חילוץ: יש לחייג 100
מגיל 8 ומעלה
אפשרויות נוספות: לצאת במעלה חימר, פחות 3 ק"מ. הרבה יותר קשה/ ניתן להאריך את המסלול ולהמשיך עם הסימון הכחול, פירוט בספר.
הערות: אין קליטה בטלפון סלולרי.

תמצית המסלול

הליכה בשולי אפיק רחב של הנחל או באפיק. אחרי 4 ק"מ השביל עולה בגדה הצפונית על מנת לעקוף את המפל הגדול ואחרי 2 ק"מ יורד בפיתולים בנויים אל תחתית הערוץ. נוף חלומי כל הדרך. באפיק עוברים ליד עין חימר – מעין מלוח מטפטף. מיד אחריו מתפתח מעוק חתור בסלעי הגיר- אחרי השיטפון הראשון הבריכות קורצות לרחצה. השביל המסומן עוקף את המעוק מימין- אחר כך את עין אשד משמאל. ירידה חוויתית לעין אשד דרך סדק. אחרי עין אשד מעבר קצת קשה בערוץ. בהמשך הנחל נפתח ונהיה קל למעבר. לפני הסיום עוברים ליד נביעות החימר (מהם כינוי הנחל).

פרטי הסביבה והמסלול הרגלי

נחל חימר הוא הגדול בנחלי מדבר יהודה. שטח ניקוז 360 קמ"ר (נחל אפעה מדרום, נחל דימונה ממזרח, נחלי בקעת ערד מצפון). גשם שיורד בכל אחד מהאזורים האלה עשוי לגרום בו לשיטפון.
המסלול הרגלי מתחיל מכביש 258, בדיוק 8.1 ק"מ מצומת חתרורים. דרך מסומנת כחול פונה מהכביש ועוברת לצד אפיק נחל חימר. השביל המסומן מקצר פיתול גדול – כשחוזרים לאפיק, עוברים ליד סכר בנוי מבטון. הוא נבנה ב-1966 כדי למדוד את גובה מי השיטפונות העוברים בנחל.
מעט אחרי הסכר השביל עובר לגדה השמאלית ועולה בה עלייה מתונה. השביל עובר מעל מצוקי הנחל ויורד שוב אחרי 2 ק"מ לערוץ שאחרי המפל העמיק והפך להיות קניון של ממש.
ידע מקצועי ועמל רב הושקעו בבנית שביל הירידה, מה שמעיד שכבר בימי קדם היו בנוסף לכוח אדם זול גם מתכננים מומחים. המעלה המתפתל נצמד אל גדה של ערוצון תלול למדי ולמרות שהוא מגשר על הפרש גובה של 110 מטר בתווך של 300 מטר, הוא נוח ואינו מסוכן כלל.
השביל מוביל אל מישור מוגבה מעל הצד הצפוני של אפיק הנחל ובהמשך יורד במתינות אליו.
עוד קילומטר ומצד ימין (דרום) ריכוז גדול של צמחיה (אשל ,קנה ,סמר) גדלים בדופן הערוץ ובין שורשיהם בוץ רווי מלח: זהו עין חימר.
השביל ממשיך בגדה הדרומית ועוקף מעוק ארוך החתור בסלע גיר לבן. זוהי שרשרת של גבים עמוקים שמתמלאים מים בשיטפונות. אפשר לרדת אליהם בכמה מקומות, או ללכת עם השביל העוקף מדרום. בסיום שרשרת הגבים הוא יורד וחוצה את האפיק. נוח לחזור כ-200 מטרים אל הגבים.
אחרי הגבים השביל עובר לגדה הצפונית, כדי לעקוף מעוק בלתי עביר (גיא חימר). השביל יורד דרך סדק אל עין אשד אשר במוצא הגיא. זהו אחד המקומות היפים בדרום מדבר יהודה.
השביל יוצא מעין אשד ומתפתל בין בולדרים. נתיב קצת קשה, אך במהרה הוא נפתח ונהיה יותר נוח למעבר. 4 ק"מ מעין אשד יש באפיק תפנית חדה ימינה. מאותו מקום עולה שביל מסומן ירוק שמאלה בעלייה תלולה (הפרש הגובה 180 מטרים). מעלה זה מכונה "מעלה חימר" בסופו מגיעים לכביש 31 מעל התצפית למצד זוהר.

.