לפני שיוצאים חשוב לדעת

אורך המסלול: 5.5 ק"מ.
למיטיבי לכת. דרגת קושי קל- בינוני.
מי שתיה: במשעולי רחף.
אם מסתפקים בתצפיות אין מגבלה.
צבע סימון: ירוק > כחול.
לא שמורת טבע.
התחלה: כביש 3199, 3.5 ק"מ מערד.
סיום: כפר הנוקדים > כביש 3199.

תמצית המסלול

השביל נועד לעשות הכרה מקרוב עם בקעת קנאים, שמשתרעת צפון- מזרחית לערד. כדי לעבור את כל המסלול, יש להתמודד עם הפרש גובה של 200 מטר בעלייה. כדי להנות מהנוף, אפשר להסתפק בהליכה מעטה רק לתצפיות בראשית ובסוף המסלול. זה פותר גם את בעיית ההסעה.

 

פרטי הסביבה והמסלול הרגלי

תחילת השביל הרגלי בכביש מצדה מערב. כביש זה יוצא צפונה מערד ומתפתל על הרכס "קמר כידוד" (חלק מקימוטי הנגב שכוונם מדרום- מרב לצפון- מזרח). מערבה השיפוע מתון- זו בקעת ערד, שבמרכזה זורם נחל צאלים עליון. מזרחה השיפוע חריף יותר. מרום 650 מטר יורד מדרון למפלס 400 מטר. תופעה אופיינית למבנה המדורג של מדבר יהודה.

לרגלי קמר כידוד משתרעת בקעת קנאים, אליה מתנקזים ערוצי נחל כידוד, מנחם, סלעם, רחף ועדינא. בסופו כולם נאספים בנחל רחף, אשר בירידה ממצוק ההעתקים לים המלח יוצר קניון עמוק ורב רושם.

שביל התצפית יוצא מכביש מצדה מערב, 3.5 ק"מ מתחילת הכביש בערד. השביל מוביל 200 מטר מזרחה ופונה חדות שמאלה, עוקף את הגבעה נ.ג 604, גולש בעקלתונים אל ערוץ נחל רחף וחוצה אותו. אחרי החצייה עולים באוכף קטן וממנו יורדים לפי הסימון דרך ערוצון אל נחל סלעם. מעבר לנחל פוגשים דרך רכב מסומנת כחול. על הדרך הזו נפנה ימינה ונעלה בשיפוע מתון (10%), נעקוף עם הדרך את מתחם "משעולי רחף" ועוד 1.5 ק"מ נגיע אל הכביש. אם הטיול בנוי על הסעה, הרכב המסיע יכול להגיע על הדרך הטובה עד מתחם "משעולי רחף".

בצד ימין של הדרך העולה חצוב בסלע הקירטון בור מים בעל פתח עגול. הוא מסומן במפות ומכונה "מאגורת מנחם". (הבדל עקרוני בין בור למאגורה: מאגורה היא חלל כרוי בקרקע או חסום על ידי קיר וניתן להכנס אליו- דרך פתח או על ידי מדרגות. בחלק מהמקרים אף פתוחה לקרני השמש. בערבית: חראבה. לעומת זאת, בור מים- ביר בערבית- בדרך כלל בעל פתח צר ומתרחב כלפי מטה בצורת אגס. הוא תמיד מוצל).

במקרה זה, ליד הדרך, זהו בור אופייני, למרות שבמפה בריטית משנת 1928 כתוב במקום זה: “Harabet Ibn Naser”. אפשרות אחרת בבחירת המסלול: בהגיענו לנחל סלעם ולמפגש עם דרך הרכב 4X4 נפנה שמאלה וכעבור 4 ק"מ הליכה נוחה בירידה מתונה נגיע לכפר הנוקדים. שם כדאי להכין רכב לפני תחילת הטיול.

טיול זה בכל מקרה מומלץ לשעות אחרי הצהריים בהן פחות חם, והמדבר המשתרע לרגלינו נצבע באור השמש השוקעת.

 

קיימת עוד חלופה, אם משתתפי הטיול אינם בעלי כושר לרדת וגם לעלות 200 מטר הפרש גובה וללכת 5 ק"מ ברצף: מגיעים עם רכבים עד תחילת המסלול הרגלי. מתחילים ללכת על שביל עם סימון ירוק מרחק 200 מטר עד שהוא פונה חדות שמאלה. ממשיכים ישר ללא שביל עוד 200 מטר, בשטח זרוע אבני צור מפוזרות, תוך כדי עלייה על הגבעה אל נ.ג 604, אחת מנקודות התצפית היפות באזור. שבים אל הרכבים באותה דרך ונוסעים לכיוון "משעולי רחף", עוקפים אותו מדרום עם הדרך הטובה עד שהיא מסתיימת, ויוצאים שוב מטרים ספורים לתצפית. אפשרי בכל שעות היום, מומלץ בשעות אחרי הצהריים טרם שקיעת השמש.

* המסלול באדיבות דב פוניו. לקריאה מורחבת ותיאור המסלול המלא, מומלץ לרכוש את הספר "מדריך למטייל בדרום מדבר יהודה" מאת דב פוניו.