* המסלול באדיבות דב פוניו. לקריאה מורחבת ותיאור המסלול המלא, מומלץ לרכוש את הספר "מדריך למטייל בדרום מדבר יהודה" מאת דב פוניו.

לפני שיוצאים חשוב לדעת

אורך המסלול: 14 ק"מ
דרגת קושי: קל-בינוני
מי שתייה: אין
סוג הטיול: משפחות מטיבי לכת
עונה מומלצת: אוקטובר-מאי
צבע סימון: שחור-אדום-כחול
שמורת טבע
תחילת המסלול: כביש מצדה מערב- 8.5 ק"מ מערד. לפי השלט "ברכת צפירה".
סיום המסלול: אותו הכביש, 750 מ' לפני הכניסה לאתר מצדה.
סכנות מיוחדות: רוב התצפיות בקרבת מצוקים. לשמור מרחק סביר מקצה תהומות.
בטחון, חילוץ: יש לחייג 100.
מגיל 8 ומעלה
הערות: אם יש יותר מרכב אחד, כדאי להקפיץ אחד טרם תחילת הטיול לפני הכניסה לאתר מצדה מערב. ללא רכב – הסעה עד כפר הנוקדים ובסיום ממצדה מערב.

תמצית המסלול

מסלול רגלי על שבילים נוחים (בלי עליות משמעותיות). תצפיות הנוף היפות בדרום מדבר יהודה מראש מעלה נעמה, מול מפלי גורני ועין נמר, אל מוצא נחל צאלים לבקע ים המלח, תוך כדי חציית נחל ענבה עליון.

פרטי הסביבה והמסלול הרגלי

המסלול הרגלי מתחיל מחניון הלילה מעל ברכת צפירה. למקום אפשר להגיע עם רכב, או ברגל מכפר הנוקדים. מול כפר הנוקדים מסתעפת צפונה דרך רכב מסומנת שחור. אחרי 3 ק"מ הדרך פונה חדות שמאלה. כאן מקומו של חניון הלילה. מכאן מסתעף שביל מסומן אדום מזרחה. השביל הינו נתיב עתיק ששימש למעבר מאזור כרמל העתיקה אל עבר מצדה ו/או ים המלח, שביל נוח וידידותי.
אנו נלך בשביל זה 2 ק"מ מזרחה ונפגוש הצטלבות עם שביל מסומן ירוק.
נפנה בשביל זה שמאלה – הוא מוביל אל שפת הקניון ויורד אל ברכת נעמה.
נסתפק רק בתחילת השביל, ממנו יש תצפית על כל הקטע המזרחי של הקניון: המפל הגדול ובראשו ברכת צפירה, התחברות נחל שפן מצפון-מערב והקירות הצפוניים של הקניון, מעליהם מזדקר הר נמר.
נשוב לשביל האדום ונמשיך מזרחה. הוא יורד מתונות אל העמק הרדוד של נחל גורני וחוצה אותו באלכסון, לפני תחילת התחתרות הנחל. השביל מטפס קלות אל מישור, מתאחד עם קצה דרך רכב לא מסומנת שבאה מדרום. מכאן שלוח מבטנו צפונה, אל המראות של קניון נחל גורני, הר נמר, שביל מעלה נמר, קניון נחל צפצפה ועין צפצפה – אחת התצפיות היפות באזור. כמובן, כמו בכל אזור מצוקי, יש להשמר לא להתקרב יתר על המידה אל שפת התהום.
נמשיך בשביל האדום. הוא מתחיל לגלוש מטה צפון מזרחה בערוצון. במרחק 300 מטר בתוך הערוץ מסתעף שביל מסומן כחול שעולה בגדה הדרומית של הערוץ. הוא שב למישור שירדנו ממנו, 500 מטר מזרחית לנקודת התצפית הקודמת. התקדמות קצרה על השביל הכחול מקרבת אותנו שוב אל קו המצוק.
הפעם מזרחה, אל עבר פתחו של נחל צאלים, עמק ים המלח והרי מואב ממול.
לאחר המשך על השביל המסומן כחול מתחילה ירידה הדרגתית דרומה. בראש הירידה אפשר להבחין בקווי הפרופיל של הארמון הצפוני במצדה. גם השביל הוא נתיב עתיק, בכמה מקומות יורד בעיקולים מסוקלים אופיינים. הוא חוצה את נחל ענבה ממש מעל ראש המפלים הגדולים שבו.
אחרי חציית נחל ענבה יש עליה קטנה – ומשם השביל מוביל הישר דרומה וכעבור 3 ק"מ של הליכה נינוחה מגיעים אל כביש מצדה מערב, 750 מטר מהכניסה המערבית לאתר מצדה.
מקומות מוצלים להפסקות יש ליד יציאת השביל האדום מנחל גורני. כמו כן אפשר למצוא קירות מצוקיים מוצלים בסמוך לשביל החוצה את נחל ענבה.