* המסלול באדיבות דב פוניו. לקריאה מורחבת ותיאור המסלול המלא, מומלץ לרכוש את הספר "מדריך למטייל בדרום מדבר יהודה" מאת דב פוניו.

לפני שיוצאים חשוב לדעת

אורך המסלול: 14 ק"מ
דרגת קושי: קשה
מי שתייה: אין
סוג הטיול: מטיבי לכת
עונה מומלצת: אוקטובר-מאי
צבע סימון: ירוק-כחול
לא שמורת טבע
תחילת המסלול: כביש 3199, 3.5 ק"מ מערד.
סיום המסלול: כפר הנוקדים
בטחון, חילוץ: יש לחייג 100.
מגיל 8 ומעלה
הערות: נחל צאלים עליון עד אזור מקברת אל סייל מוכרז כשטח צבאי. ניתן לקבל אישור, בעיקר בסופי שבוע (לפנות לתיאום טיולים פיקוד מרכז – לא ברגע האחרון).
תיאום הטיול: פיקוד מרכז טלפון 5305042-02 פקס 5305511-02

תמצית המסלול

שביל מסומן ירוק יורד מכביש 3199 על גבי שלוחה מתונה צפונה דרך ערוץ נחל צללית אל עמק נחל צאלים. בורות מים רבים נחצבו בסביבה. בנחל צאלים פונה השביל ימינה. בעיקול הערוץ עוברים ליד מקברת אל סייל (בית קברות בדואי עתיק). לפני שהנחל הופך לקניון קשה מעבר, עולים בשביל מסומן כחול אל אזור הר צפירה. אפשר לחזור משם דרך בור עטין אל כפר הנוקדים, או להמשיך לברכת צפירה. המסלול נוח. ניתן לרכיבה על אופניים, פרט לקטע העלייה אל הר צפירה.

פרטי הסביבה והמסלול הרגלי

מכביש מצדה מערב- 3 ק"מ מערד- יורד מערבה שביל מסומן ירוק במדרון מתון לנחל צאלים – %5 שיפוע בממוצע. משני צדדיו ערוצים רדודים שמתנקזים לנחל צאלים. האזור מלא בורות מים, אליהם הוזרמו גשמי החורף על ידי תעלות בנוייות. אחדים מבורות אלה נמצאים בשמוש גם בימינו והשטח משמש כאזור מרעה. יש גם בורות שנסתמו זה מכבר, אבל מיקומם ניכר על ידי שורת האבנים הארוכה שהונחה במקום כדי לכוון את זרמי המים. כאן המקום להזכיר שבתקופות קדומות כמויות הגשמים באזור היו גדולות באופן משמעותי, מה שאיפשר קיום של אנשים רבים במרחבים אלה. כדי לסבר את האוזן: בשטח של 10 קמ"ר מסביב לשביל יש תשעה בורות מים ידועים.
הערוצים במרחב זה נוחים למעבר פרט למצוקים קטנים שניצבים בשכבות הצור העליונות. כל השטח שמשתרע בין נחל צאלים לכביש 3199 כ-15 קמ"ר- משמש כשטח מרעה גם בימינו.
השביל המסומן מלווה את ערוץ נחל צללית שמתחבר אל נחל צאלים. 1.5 ק"מ מנקודת התחברות השביל הנחל פונה בפרסה חדה מזרחה. מעל הגדה הצפונית נמצא בית הקברות הבדואי העתיק "מקברת סייל". זהו מתחם קדוש בעיני הבדואים ויש להתייחס למקום בהתאם. בנקודה זו חוצים את הנחל דרכי רכב שטח צפונה וגם מערבה.
מעל ערוצו של נחל צאלים צפון-מערבה מתנשא רכס פסגות הרים: הר לטאות, הר גבנונים והר צאלים. מי שרוצה לעלות גם לשם, ראוי שיכין מפה ויקבל אישור ממוקד תיאום הטיולים של פיקוד מרכז . מנסיוני אין בעיה לקבל אישור כזה.
מבית הקברות הבדואי נמשיך בערוץ הנחל מזרחה כ-3 ק"מ ונעלה ימינה בערוצון קצר (סימון כחול) לרגלי גבעה חרוטית בולטת: נ.ג. 471. מומלץ לעלות לפיסגה, ממנה נשקפת תצפית נוף מיוחדת במינה. יש שמזהים את הגבעה בטעות עם הר צפירה שנמצא מערבה יותר.
מרגלי הגבעה החרוטית יורד דרומה שביל מסומן אדום. השביל חוצה ערוץ ומתחבר לדרך רכב. ליד הדרך בור עטין שהוא בעצם מאגורה יפה.
עוד 1.5 ק"מ מגיעים לכביש מצדה מערב ליד כפר הנוקדים.