* המסלול באדיבות דב פוניו. לקריאה מורחבת ותיאור המסלול המלא, מומלץ לרכוש את הספר "מדריך למטייל בדרום מדבר יהודה" מאת דב פוניו.

לפני שיוצאים חשוב לדעת

אורך המסלול: 22 ק"מ
דרגת קושי: קשה
מי שתייה: אין
סוג הטיול: מטיבי לכת מנוסים
עונה מומלצת: נובמבר-מרץ
צבע סימון: ירוק-אדום
שמורת טבע בנחל יעלים (החל מהשכונה הבדואית) ועד מצדה
תחילת המסלול: מזרח ערד, הדרך הפונה מרחוב מואב למצפור גורני.
סיום המסלול: באתר מצדה מערב. אפשר להחנות מראש רכב במקום כדי להקל על חזרה לערד, או לרדת לאתר מצדה מזרח ולהעזר בתחבורה ציבורית.
סכנות מיוחדות: בימי שרב – התייבשות. שטפונות בחורף.
בטחון, חילוץ: יש לחייג 100.
מגיל 12 ומעלה
אפשרויות נוספות: ניתן להגיע מערד לנחל יעלים בדרכים אחרות, פירוט בספר.

תמצית המסלול

ירידה מערד לנחל יעלים בשביל 11246. המשך בנחל יעלים עם סימון אדום (11240). עוברים ליד מאגורת כידוד ובהמשך סמוך לשכונת מגורי בדואים. כעבור 6 ק"מ השביל המסומן האדום פונה צפונה, חוצה את נחל כידוד ונחל מנחם, עוקף מדרום את הר יונתן, חוצה את נחל אמונים וקנאים, משיק לצלע המערבית של הר אלעזר ויורד אל תוך אתר מצדה מערב.

פרטי הסביבה והמסלול הרגלי

נתיב זה היה בין הראשונים שסומנו בארץ בראשית הקמת המדינה. כותב שורות אלה הלך לאורכו ב-1951. המסלול נועד להגיע למצדה תוך הכרת נוף המדבר. באותם ימים היו מגיעים מבאר שבע על כביש מלא מהמורות (הנתיב קיים עדיין מבית ספר אל פורעה ועד ראש זוהר) דרך זו הסתיימה בראש זוהר, שם היתה תחנת משטרה בריטית בתקופת המנדט. שמו הקודם של ראש זוהר: ראס זוויירא אל פוקא ("ראש זוהר העליון").
באותה התקופה השביל הרגלי התחיל בירידה דרך רוג'ום זוהר אל נחל יעלים. בימים אלה, מטעמי נגישות עדיף להתחיל את הירידה לנחל יעלים מערד. בין שמגיעים לערד בתחבורה ציבורית ובין ברכב פרטי, חוצים את העיר מזרחה דרך "טיילת מואב" לכיוון בית מלון "מרגוע". 300 מטר לפני בית המלון מסתעפת ימינה דרך מסומנת ירוק שמובילה אל מצפור גורני. אחרי 800 מטר הדרך הופכת לשביל, והסימון הירוק מוביל אל נחל יעלים.
מיד עם ראשית ההליכה בנחל יעלים מגיעים אל פתחה של מאגורת כידוד (עתיקה מוכרזת). כמה מאות מטרים בהמשך באפיק הנחל עוברים בצמוד לשכונת מגורים בדואית גדולה. יש לזכור ששכונה זו נמצאת שם ברשות מוסדות המדינה ואלה הגרים שם אינם משיגי גבול. המקום הוא ביתם והם יכולים לראות במטיילים שמתקרבים אליהם יתר על המידה אורחים בלתי קרואים.
מסלול הטיול ממשיך בתוך אפיקו הרחב של נחל יעלים. נחל אכזב טיפוסי של רמת מדבר יהודה. המיוחד באזור שמדרום לנתיב לכל אורכו משתרע חבל תצורת החתרורים. זהו מסלע ייחודי שעבר לפני מיליוני שנים תהליך בעירה ותוך כדי כך ספג מינרלים מהולים במים. כך נוצרו המון גבעות נמוכות וביניהם ערוצים מתפתלים, בהם נחשפים מרבצי סלע צבעוניים.
6 ק"מ מזרחה ממאגורת כידוד (בנ.צ. 573814/228356) השביל יוצא מנחל יעלים, עולה צפונה וחוצה את אפיקי הנחלים כידוד, מנחם, רחף ואמונים. כל אלה ערוצים שמנקזים את "קמר קנאים", הוא אחד הקמרים שמקמטים את מדבר יהודה מדרום מערב לצפון מזרח. השביל נכנס לעמק הסחיפה הרחב של נחל קנאים וחוצה דרך רכב סימון ירוק, שמוביל לכביש מצדה מערב. אחרי החצייה, השביל האדום נצמד לצלע המערבית של הר אלעזר – הוא גוש מורם מעל מצוק ההעתקים, שגם הר מצדה חלק ממנו. לאחר המעבר לצידו של הר אלעזר יש ירידה תלולה לערוצו של נחל מצדה – משם 1 ק"מ הליכה עד אתר מצדה מערב.
מסלול טיול זה אינו קל ודורש סיבולת, אבל הוא מציג בפני המטייל את השתנות נוף בראשית
ומגוון החתכים הגיאולוגיים של מדבר יהודה.