* המסלול באדיבות דב פוניו. לקריאה מורחבת ותיאור המסלול המלא, מומלץ לרכוש את הספר "מדריך למטייל בדרום מדבר יהודה" מאת דב פוניו.

לפני שיוצאים חשוב לדעת

אורך המסלול: 5 ק"מ. אפשרות יציאה לכביש לאחר 4 ק"מ.
דרגת קושי: קל
מי שתייה: אין
סוג הטיול: משפחות
עונה מומלצת: כל השנה. בקיץ בשעות הקרירות.
צבע סימון: אדום, גם שביל ישראל.
לא שמורת טבע
תחילת המסלול: צומת ערד
סיום המסלול: כביש 31, במרחק 4.2 ק"מ מזרחית לערד
סכנות מיוחדות: בימי גשם עלול לזרום שיטפון, במיוחד בנחל יעלים.
בטחון, חילוץ: יש לחייג 100.
מגיל 6 ומעלה

תמצית המסלול

המסלול עובר ליד כביש 31, תחילה מימין לערוץ נחל יעלים ובהמשך בתוכו. אחרי 4 ק"מ הכביש עובר מעל הערוץ. השביל פונה ימינה ועולה לאוכף המפריד בין ערוץ נוסף של נחל יעלים, שם נמצאת מאגורת יעלים. ממול, דרומה על הרכס נמצאת רוג'ום זוהר – מצודה רומית ששמרה על דרך המעבר אל ים המלח.

פרטי הסביבה והמסלול הרגלי

נחל יעלים מוכר למטיילים רבים כנתיב טיול מרכזי מראש זוהר אל מצדה. מדובר בקטע האמצעי שאורכו 6 ק"מ מכביש 31 מזרחה, בו עובר השביל המסומן אדום באפיקו של נחל יעלים. שביל זה היה בין השבילים הראשונים שסומנו במדבר יהודה לאחר הקמת המדינה. אבל בנחל ישנם קטעים מעניינים פחות מוכרים: קטע ההתחלה וקטע הסיום. אנו נעסוק כאן בקטע ההתחלה של הנחל.
נחל יעלים הוא אחד הנחלים המנקזים את המורד המזרחי של קמר זוהר-כידוד. זהו קמר בעל שיפוע ממוצע של %10. די בכך כדי ליצור קניון עם מפל שמתחתר לעומק כבר בראשית הערוץ. לאחר מכן השיפוע מתמתן ויש פיתולים. זו תמונת המצב של תחילת נחל יעלים, אליו יורדים עם דרך העוקפת מדרום את המפל הראשון. השביל ממשיך בתחתית הערוץ ללא קשיי מעבר. אחרי 3 ק"מ הערוץ פונה חדות שמאלה ומעליו עובר כביש 31. בעת שיטפון המים זורמים בתוך צינור מתחת לכביש.
השביל המסומן פונה ימינה לפני הצינור, עולה ליד ערוצון אל אוכף ועובר לערוץ מקביל מדרום. השביל מגיע לכביש על הגדה הימנית של הערוץ הזה.
בטרם נפנה לצאת לכביש, נעבור מימין למחשוף סלע קירטון לבן. נלך לכיוונו, נעבור לידו בנ.צ. 571560/222870 בו חפורה מאגורה מרשימה שכפי הנראה נועדה לספק מים עבור יושבי המצודה הרומית שניצבת מעל המדרון הדרומי. שמה מאגורת יעלים (כפי שמופיע במפות עתיקות: "חראבת אום בידון"). מהערוץ הובילה תעלת הטיית מי השיטפונות אל המאגורה. ראשית התעלה נסחפה אך שרידיה בהמשך ניכרים.
שביל לא מסומן קצר עולה דרומה מהמאגורה אל המצודה הרומית רוג'ום 54 זוהר. אפשרות עלייה אחרת אל המצודה: לצאת עם הסימון האדום עד הכביש.